Tuesday, February 12, 2008

Oh hujan...

salam semua..coretan di bawah nih bukan bermaksud aku menghentam hujan tapi sekadar utk mengingatkan apa yg kekadang kita sebagai manusia nih terlupa.semua raingers nak yg terbaik utk hujan kan?hujan pun masih setahun jagung lagi bagi aku..so banyak perkara yg perlu korang belajar..

bab mainstream or UG? benda nih simple jer..kalau nak crita hujan nih UG or mainstream,aku rasa diorang pun x leh nak jawab sejujurnya.apa sbenarnya maksud UG or indie or DIY? & apa prinsip UG? pada pandangan mata bebudak hujan nih?

hujan is a good band..itu aku akui, tapi kalau dari segi prisip yg mengatakan diorang indie band aku x berapa sokong.

1st of all.indie band bergerak sendiri..no pr, no pa or wut ever.
band indie mana ada show tiap2 minggu..
kalau betoi2 UG band main. more boys than girls kat show tuuh.pompuan takut siot nak join gig yg bebetoi UG..walaupun gigs tuh gigs grunge or pop skalipun..

kalau bab x nak ditemuramah oleh reporters nih..aku x beberapa nak berkenan.mungkin itu prinsip hujan tapi kena ingat x semestinya UG band x de reporters nak temuramah..apa crita Aru koffin kanser,butterfingers,ACAB n etc .diorang layan je reporters.bukan utk publisiti tapi utk memberitahu perjuangan diorang..apa sbb main muzik...apa yg diperjuangkan? inilah salah satu landasan utk meluahkannya..x salah terima reporter.lagiun A.G pun ada sebuah band mainstream kan..coco..layan x reporter?..baru minggu lepaih ada kat paper pasal coco nih..

yg peliknya reporter x nak layan tapi masuk muzik2 tuh apa crita?aku agak terkejut jugak la ( bila dikatakan hujan yg rasa mereka sebuah band indie) boleh masuk muzik2.kalau masuk paper or majalah tuh maybe la raingers ja yg akan beli.tapi bila masuk tv bukan stakat raingers ja yg nengok tapi mak2 n bapak2 raingers pun layan skali.mana prinsip indie hujan? hilang dibawa banjir....

kita amik contoh butterfingers..kenapa diorang org boleh anggap legend..kat mana nak letak diorang, mainstream or UG? diorang sendiri pun x pernah letakkan diri diorang kat mana2 scence.butter pernah dihentam oleh reporters sbb ada salah 1 lirik lagu diorang yg mengutuk golongan gay.tapi diorang profesional..nak dengar,dengar. x nak dengar jangan dengar. loque pernah berkata BUTTERFINGERS BERNAFAS DALAM EGO.ego yg macam mana? itulah wadah perjuangan..biar 1 dunia tahu perjuangan diorang..bukan melalui muzik2..tetapi melalui surat khabar n majalah.

berbalik pulak pada sikap noh yg dikatakan kurang profesional bila dalam tv..bagi aku.senang je..guna contoh Radhi OAG..ada show dia jadi gila..ada show dia ikut protokol.org respek muzik sesebuah kumpulan itu sbb line up dia..bila kita bermuzik sbb ada perjuangan..attitude kita akan selari dgn irama muzik kita.bagi aku banyak yg hujan kena belajar dalam dunia seni nih...

aku bukan nak ngutuk hujan..just sekadar nak bagi nasihat jer..aku pun bukan pandai tapi aku dah 10 tahun dalam indie scence nih..korang ada kenal band aku x?x kenal kan..sbb aku x pernah kuar tv.x pernah kuar radio.just 2 kali kuar rottw jer..

i love hujan n aku nak yg terbaik utk korang hujan...sbb aku nampak korang nih membawa satu perjuangan..bagi aku korang bakal mengakhiri zaman bertahtanya lagu indon kat radio2 kita nih..sbb muzik korang memang best..so x salah kalau ko layan wartawan.tunjukkan yg hujan bakal membawa lebih banyak band2 malaysia untuk kembali berada di atas..singkirkan band2 indon..

3 comments:

LightOfWitness said...

ye!!
sokong2 perjuangan menjatuhkan zaman band2 indon..bkn dorg yg patot kuasai industri muzik kite..pk2 kan arr..

Anonymous said...

biasa la trend naik turun ni.. jgn terkejut nanti suma media mainstream tetiba datang tengok gig underground... nak carik berita band2 indie...

yang penting, main muzik secara jujur, bagi aku hujan tu okay. dia patut nasihat pengikut dia jgn fanatik sangat...

Anonymous said...

tertarik dgn hujah penulis. . emo_afi9@yahoo.com.sg

catch me : ms , fs, tagged, utube etc. ..