Wednesday, May 7, 2008

Muzik sekarang oleh nazrinshah

assalamualaikum semua,

tujuan aku post topik ni supaya nk kongsi pendapat aku tentang muzik sekarang.

pertama aku mulakan dengan band.

1. band2 kita memang semua ada bakat, tapi kita yg kena support, bukan org lain, x guna support band luar. dorang pun belum tentu hargai korang.

2. disebabkan terlalu byk band2 indie sekarang yg membesar, aku ucapkan tahniah.

3. sebelum nk buat band, fikir masak2, maksud aku, korang nyer perangai, coz kalau perangai korang buruk, peminat2 korang pun terikut.

4. merujuk yg ke3, korang adalah idola kepada peminat korang, jadi apa yg korang buat, di mata peminat ianya ok samada baik mahupun tidak.

5. jadi, rancang dahulu sebelum apa2 pun. jgn main belasah je. ingat, kalau satu buruk, org akan fikir semua buruk..

kedua aku mulakan dengan gig.

1. aku tengok, terlalu banyak gig bermula november 2007 sampai sekarang.

2. gig tu bagus utk pencinta muzik, mereka mungkin suka layan muzik dengan cara band pujaan menyanyi di hadapan mata.

3. bagus jugak organiser gig ni sbb dorang memperkenalkan apa itu gig, kalau dulu asyik gig disko je, shuffle, dance apa2 lg la..

akhir sekali kepada semua penyokong2 LOCAL SCENE.

1. korang mmg bagus, support local scene.

2. kalau dlm gig tu, jgn la buat masalah. contoh masalah

-gaduh sebab org terlanggar korang.
-gaduh sebab org surf jatuh atas korang.
-gaduh sebab awek korang mengadu kena raba.
-dan seangkatan dengannya.

3. kalau korang buat hal dalam gig, organiser x dpt kontrol, apa lagi, mesti dia contact polis kan.

4. lepas tu, korang bising2, apa la organiser ni, buat gig polis kacau.

5. lu fikir sendiri beb, kawan2 korang jugak buat kacau.

6. polis xkan saja2 pegi rush mana2 tempat tanpa laporan.

7. kalau boleh yg nk pergi gig tu, sopan la sket dari segi pakaian. terutamanya wanita, kalau pakai tudung tapi moshing, head bangging.. adoiii.. baik x yah pakai tudung.

8. bila pompuan bertudung pegi gig, dalam gig perangai cam hampeh. org akan beranggapan nanti, semua yg pakai tudung, minah2 gig..

9. kalau pegi gig, baik x payah bawak awek la, kalau bawak pun, awek kena pegang sket, dah membebel.

10. lepas tu mula la nak gaduh..

11. moshing, goyang, jerit, itu aku sokong, benda tu kasar dan agak x bagus, tapi semua yg masuk dalam gig, boleh layan weyh.. kalau layan biji atau minum buat apa, HARAM semua tu, korang buat xtvt dalam gig, tapi jgn sampai bahayakan orang lain..

ok la, aku x nak cakap banyak...

fikir fikir lah ok..

terpulang la kat korang, aku just bagi pendapat, x menyebelahi mana2 pihak

utk renungan

dari : nazrinshah
ms : www.myspace.com/nazshah_1991

6 comments:

Anonymous said...

bagus2

Anonymous said...

siapa yang perlu diboikot...

HUJAN (ag, noh, dugong dan am) kerana main music yang sedap dan diterima oleh pelbagai lapisan masyarakat..

atau..

NOH selaku pembikin lagu yang baru dalam scene ney seingat... dari hujung 2006 sampai sekarang...

dude.. aku x malu nak mengatakan hujan main lagu yang sedap.. yerp aku tak akui.. tetapi kenape kita nak band si AG, DUGONG, AM dan DIMAS (selaku yang start HUJAN dulu) hanya kerana perangai NOH yang tidak manis...

come you guys... you can do the math... bukan salah HUJAN dorang dapat bad repo... tapi salah NOH sendiri yang menghidupkan repo x besh tersebut... no offence kepada pembaca dari sarawak.. tapi kalo kite tgk patternnyee disini.. orang yang pernah berperangai begini juga adalah RADHI OAG dimana beliau berasal dari sarawak... dan kini NOH HUJAN yang JUGA berasal dari tempat sama.. mmg pattern camtu kee... pasney kita tgk siapa pulak... tapi conclusionnye... frankly HUJAN play nice music.. but its just NOH attitude which make things worse...

Anonymous said...

merujuk kepada scene kita sekarang...

band-band yang kini membanjiri malaysia...
organizer yang berlumbe-lumbe mengorganize...
tee shirt yang kian melambak..
wannabe-wannabe phtographer yg duk mencangkung amik angle gambar yg kian meningkat...

kita sekarang dilambak dengan band, organizer dan kononye "art appriciator"... bila banyak sgt.. frankly.. quality pun akan berkurangan...cuba kita tgk dr sudut band... bile byk sgt orang nak melompat masuk dalam scene ney.. dengan takde ilmu pasal music.. sekadar men taram jee... i mean dimana quality music yang kita mencari-cari sekarang... kita duk banding dengan indon... dorang len.. dorang ACTUALLY belajar musik dari tadika sampai habis sekolah.. sebab tue.. bile campak jee guitar.. dorang lewh men... kalo kita.. setakat power chords... pastu strum sikit.. nyayi off key.. flat... wat demo.. wat EP.. sbb dier jambu and ensem.. semua nak support.. i mean... korang dengar guna mata or telinga... no offence... tapi contohnya... pernah dengar projekct hairspray..?? matematik..?? dan lain-lain...

organizer pulak... every weekends.. adee jee gig.. every weekends adee jee gig... sampai satu tahap.. nak bayar band pun tak bule.. sebab byk sgt gig kat key ell... ddduuuddee... mane value band kita sekarang ney...?? setakat buat gig.. bayar sane bayar sini.. nak bayar kat band sikitttt jee... gosh x kesian kee.. daa susah-susah buat lagu.. and tetibe... suruh perform.. bayar ciput... plus.. event tak seberapa.. letak satu-dua band2 popular.. cover kene rm25, rm30... pastu dah charge mahal.. sound sys tak besh... ape jadah nyee ney... pastu perlu kee bayar mahal2.. sedangkan aku lewh tgk band yang sama men next week.. cuma bayar murah sikit.. mane quality..?? mane value event kita sekarang??? mane..?? semua nak mengejar populariti dan ke'coolness'... taik...

tee shirt plak... aku cakp.. makk aiii.. selepas kebangkitan BANGKIT (jgntitoje) dan seangkatan dengan nyee.. semua nak wat tee jugak... personally.. aku pun lewh wat tee cam dorang... pegi kat software word... tulis ayat catchy sikit.. pront kat atas tee.. then siap.. modal x seberapa and nak jual rm35.. mak kauuu!!! ape.. tulis tah hape tah.. "jiwa kosong"??? "mak kau kate mak aku ronggeng"?? mane kreative korang..?? kalo takde background art jgn nak merosakkan scene tee shirt ney..!! setakat susun-susun ayat tunggang terbalik dan kecik besar kecik besar.. and nak jual mahal2... korang perah idea nak wat pop art pun tatau... dan tak pernah.. chi pooodaaa...!!

ney photographer lak... aku nak merujuk kepada candidsyndrome ngan ekamil... dorang takde latar belakang photography... tapi amik-amik gambar.. then edit byk2... tutup segala cacat cela.. then ckp tue hasil tangkapan korang... I MEAN TAT DOESNT MAKE YOU GUYS A PHOTOGRAPHER... ITU EDITOR NAMENYEEEEE... kalo setakat men-men litghting takpe la... ney nak men ngan saturation la.. blur sana blur sini.. kononnyeee dorang wat blur gune kepakaran lens dorang laaa... L A N C A U.... honestly.. aku memang dalam scene photography... aku siap blaja pasal mende ney... aku tangkap dan aku tunjuk 100% tangkapan.. takde alteration lansung... pastu dorang edit sane edit sini.. bilang diri sendiri photographer.. bahkan. korang sbenarnyee tidak kurang dengan pekerjaan seorang editor...

pikir-pikirkan lah...
bila quantity meningkat... quality akan menurun...
tak salah nak wat mende ney... tapi make sure korang ade ilmu nak wat mende ney... kenapa NOH bole menghasilkan lagu besh.. sbb dier sendiri ada background as a sound enggineer nak wat lagu-lagu ney... kenapa naza lewh wat lagu gempak2.. berapa tahun pulak dier dah wat lagu... kenapa roslan aziz bule wat lagu gile baban sedap... tak tgk background dier balaja mane.. and pengalaman menulis dier...

f41n0

Anonymous said...

f41n0!

kate2 kau mmg amat betul!
aku sokong!

aku nak bg pendapat sket gak...
cam ni lah...

scene kite kecik je,MALAYSIA.
kecik je beb.

bila kite dgr perkataan 'band'.
mestilah berkaitan dgn music kan.
kita DENGAR mereka,bukan hanya sekadar TENGOK.

lagu best?
mestilah ramai orang suka.
yg PENTING sekarang adalah LAGU,MELODI.

mmg byk gak band yg lagu cam hampeh..itu mmg betul...

tapi masing2 ada pendapat masing2...
TELINGA lain2 beb.
aku pun heran gak ada band yg bagi aku,lagu diorang tak ngam ngn aku,
tapi ramai peminat.
itu sebab lagu diorang ngam ngn peminat diorang.

bila ada followers setia,sesebuah band itu akan berjaya.

yg jenis tak setia ni plak bile band tu dah kene fuck,die pun nak fuck jugak...alahai~

sedangkan BAND perlu didengar.
bukan sekadar TENGOK je.

attitude?
aduhai kita ni bagus sangat ke?
kita ada buat jahat,ada buat baik.
so ATTITUDE masing2 punya hal la!
yang kita nak sebok apa hal?
bukan dia susahkan keluarga kita pun.

LAYAN MUSIC!
jgn fuck tak tentu hala.

-azizulhakim-

Anonymous said...

haha...nih 1st time aku masuk blog nih...hahaha best2 tapi jap...aku tgk lagi detail ya...

-3211

dreamer said...

::aku sokong hampir kesemua point kau.
::skrng ni aku meluat tengok orang melayu yang layan gig ni sambil tunggak aie setan, konon bebas n terbuka. tapi hakikat terikut-ikut laknat barat tu.
::about indie music scene, tak salah but tolonglah pastikan motif dan target tu ade. contoh macam mendidik masyarakat ke ape ke. stakat naik pentas melalak, hentak2 kepale untk hiburan kosong, same je korang mcm orang lain du luar sane.
::dan aku juga tak sedap la sangat mate tengok pom1 kat gig. yela mase tengah gile2 tu banyak la tangan2 ular merayap. so bile kene bising. n tak manis la orang kate.
::aku cume bagi pandangan, musik ni bukan sampai ke mati. musik mesti bermatlamat barulah ade kelas tersendiri.